Tavaly 16,6 milliárd forint közpénzt kaptak a kormányközeli lapok társadalmi célú hirdetésként

Öt hónapba telt, mire a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda kiadta az Átlátszó számára, mennyit költöttek a tavalyi évben a társadalmi célú reklámként futó kampányokra („Készült Magyarország kormánya megbízásából!”), és azok hol jelentek meg. A kampányokat 13 mappában tárolják a minisztériumban, onnan gyűjthetett adatokat a portál újságírója, aki a médiaterveket nézte végig. Ezeken az szerepel, melyik médium mennyi hirdetést és hol helyez el.

Az összesítés szerint tavaly 19,6 milliárd forint ment el ilyen kampányokra, ebből 16,6 milliárd forintot kapott a kormánymédia (a KESMA-lapok, tehát a Délmagyarország, SzegedMa, Promenad24 is) politikai kampányokhoz köthető reklámokból, mely tartalmazza a jutalékot is. Az Átlátszó szerint a lapok legtöbbször 30–45 százalékos kedvezményt adtak a listaárból, a televíziók esetében ez 75 százalékig nőtt.

A gyermekvédelminek nevezett népszavazásra nettó 3,8 milliárd forint ment el. Ebből 100 millió forintot hirdettek el a Blikkben, 32 milliót Axel-Springer lapokban, 21 milliót a Demokratában, 71 milliót egyéb lapokban. A nyomtatott sajtó nettó 2,1 milliárd forintjának döntő többsége pedig a KESMA-tag Mediaworks-höz ment. Az Átlátszó cikkében részletes grafikonok is mutatják a kampányonkénti költést is, illetve ezen kampányokra összesen szánt közpénzt.