A Népszava arról értesült egy belügyminisztériumi dokumentum alapján, hogy a kormány rendszeres belső teljesítményértékelést tervez a köznevelési intézményekben, melyen a pedagógusoknak és igazgatóknak is minden tanévben túl kell majd esniük, a gyengén teljesítők anyagilag is rosszul járhatnak.
Jelenleg főként külső értékelésekkel, az Oktatási Hivatal által szervezett minősítési eljárással, valamint pedagógiai szakmai ellenőrzéssel végzik ezeket a vizsgálatokat a jövőben viszont nagyobb hangsúlyt kapna a belső ellenőrzés, amit a pedagógusok esetében az intézményvezetők, az igazgatóknál pedig a fenntartók végezhetnek el.
A lap úgy tudja, a cél a pedagógusok ösztönzése a „minőségi munkavégzésre”: az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ugyanakkor akár csökkenthetik is illetményeiket az átlag alatt teljesítőknek. A pedagógusoknak tanév elején három teljesítménycélt kell majd megfogalmazniuk, erre több példít is írtak, például egy adott tanár
Azt is megfogalmaznák, mit lehet “ideális” pedagógusi vagy intézményvezetői munkának, hozzáállásnak tekinteni. A tanárok esetében egyebek mellett azt, hogy a nevelést-oktatást tekintse közszolgálatnak, melynek
célja „a magyar nemzet fejlődése, gyarapodása”,
vagy tartsa be az etikai elvárásokat, „viselkedésével, megjelenésével az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét erősítse”. A jó igazgató pedig az, aki például az általános szabályokhoz és a fenntartói elvárásokhoz igazodva tervezi, koordinálja az iskolai munkát.
A pedagógusok és az intézményvezetők is 100 pontot kaphatnak az értékelés során. A tanároknál az átlag feletti teljesítményt a legjobb 20 százalék érheti el plusz anyagi elismerés mellett, az alsó 20 százalék teljesítménye pedig átlag alatti, tőlük akár pénzt is elvonhatnak a Népszava információi szerint. Bővebben erről a lap cikkében olvashatunk ide kattintva.