Lázár Jánosék a közlekedési múzeumot is Debrecenbe költöztethetik Budapestről

Vidékre költöztethetik a közlekedési múzeumot is – értesült róla a Népszava. A lap értesülését nem cáfolta a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium sem. Ez azért is furcsa, mert már a kivitelezéshez szükséges tervek is készülnek a budapesti helyszínhez, amire több milliárd forintot már elköltöttek. Ezen kívül azt is megtudták, hogy átterveznék az Új Nemzeti Galériát is.

A természettudományi múzeum után újabb nagy fővárosi kiállítóhelyet, a közlekedési múzeumot is vidékre költöztetheti a kormány. Az intézményt még 2015-ben zárták be, ekkor úgy tervezték, hogy az évtized végére egy teljesen új épületet csinálnak neki, a régit el is dózerolták. Aztán végül 2017-ben úgy döntött a kormány, hogy inkább a MÁV Kőbányai úti egykori ipartelepén húzzák fel az épületet. Újabb költözés jöhet, ezúttal vidékre.

A Népszava értesülései szerint ugyanis a Lázár János vezette építési minisztérium egyik államtitkára az elmúlt hetekben több helyen is említést tett arról az elképzelésről, miszerint a közlekedési gyűjteménynek

jobb helye lehetne vidéken, például Nyíregyházán vagy Debrecenben.

A Debrecenbe költözés egyébként azért lenne érthetetlen, mivel annak idején az volt az érv, hogy a fővárosi intézményeket szétszórják vidéken, hogy megszüntesség a vízfejűséget. Azonban Debrecenbe vinnék a Természettudományi Múzeumot is, létesítésének előkészítésére a város önkormányzata 2,4 milliárd forintot költhet egy kormányhatározat szerint.

A kijelentés viszont kevéssé meglepő annak fényében, hogy Lázár János már miniszteri meghallgatásakor leszögezte, a vidéket kívánja előtérbe helyezni az állami beruházásoknál. A közlekedési múzeum esete viszont más abból a szempontból, hogy egy vidéki helyszínválasztással kidobnák az új múzeum létesítésének előkészítésére kapott 10 milliárdot és a tervezésre költött csaknem 8 milliárd forintot is.

Forrás: közlekedési múzeum

A nemzetközi építészeti tervpályázatot elnyerő New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro és Noll Tamás építészirodája által a Kőbányai úti helyszínre készített tervek (fent) idén nyáron megkapták az építési engedélyt, már csak a tervezés utolsó fázisa, a részletes kiviteli tervek elkészítése maradt hátra. Ezzel várhatóan 2023 elejére végeznek, de a kivitelezői tendereket aligha írják ki így.

A Népszava fentiekre vonatkozó kérdéseire az építési minisztérium a következőket válaszolta: „A még el nem kezdett állami beruházások felfüggesztésére vonatkozó kormányhatározat a fővárosi múzeumi projektekre is érvényes. Ezek megvalósításáról a kormány egyedi döntéseket hoz. Ez tartalmazza majd az ütemezést és a forrás megjelölését is. A közlekedési múzeumról, illetve a Városligetbe tervezett Új Nemzeti Galériáról még nem született döntés, a nevezett kulturális beruházások ügye még nem is került a kormány elé. Az Új Nemzeti Galéria vidéki helyszínen történő megvalósítására bizonyosan nem kerül sor, a közlekedési múzeum esetében ezt nem lehet ilyen határozottan kijelenteni.”

Azt viszont megerősítették, hogy Lázár János a japán tervek helyett magyar építészek elképzelései alapján valósítaná meg az Új Nemzeti Galériát, de egyelőre erről sincs kormánydöntés.