A BKK jövő év elején teszteli a Szegeden már öt éve működő érintésmentes fizetést járművein

Magyarországon egyedülálló digitális megoldást tesztel a BKK a reptéri busz vonalán – áll a budapesti közlekedési cég csütörtöki közleményében. Ami azért furcsa, mert Szegeden már évek óta működik a megoldás. Mivel a kormány már sok éve ígér egy egységes jegyrendszert, az SZKT-nak és a BKK-nak is külön utakon kell járnia, hogy ezt megkerülje és érintésmentes fizetést vezessen be.

Mint a Budapesti Közlekedési Központ közleménye írja, újabb lépésre készülnek a digitalizáció területén a Mastercarddal, a Monet+-szal és a K&H-val közösen. A próbaidőszak során a 100E reptéri busz vonalán nem lesz másra szükségünk, csupán egy érintésmentes fizetési funkcióval ellátott fizikai, vagy digitalizált bankkártyára (okostelefon, okosóra), megkerülve a BudapestGO applikációt is – jegyzik meg.

Magyarországon eddig sosem alkalmazott, de a világ több pontján már jól működő, a közösségi közlekedéshez hozzáférést biztosító digitális megoldást tesztel a Budapesti Közlekedési Központ a partnereivel. A tranzakcióval egyszerre az érvényesítés is megtörténik, később pedig a bankkártyás vásárlás igazolja az utazási jogosultságot – közölték.

Szegeden az érintésmentes fizetés már 2017 decemberétől a város minden közösségi közlekedési eszközén próbaüzembe állt a fedélzeti jegyautomatákban. Mint az SZKT akkori közleménye kísértetiesen hasonlóan megjegyzi, ezeken keresztül egy érintéses bankkártyával már néhány másodperc alatt megvásárolhatóak a fedélzeti menetjegyek és fedélzeti időalapú jegyek is. Ráadásul az automatából történő vásárlással automatikusan érvényesítésre kerül a vásárolt termék. Ugyanez a parkolóautomatáknál is elérhető.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Majd öt évvel később, 2022. október 27-én a BKK a rendszer kiépítésére és üzemeltetésére a Mastercard-Monet+ konzorciummal, míg a kártyaelfogadási szolgáltatások biztosítására a K&H-val kötött szerződést. A kísérleti időszak várhatóan 2023 elején indul, első lépésként a 100E reptéri busz vonalán. Kedvező tapasztalatok esetén a BKK további járatra is kiterjeszti a tesztet – zárul a közlemény.

Mindazonáltal a Telex erről szóló cikke megjegyzi, hogy a BKK 2014 óta tipródik az elektronikus jegyrendszer bevezetésével, akkor kötöttek ugyanis szerződést erre a Scheidt&Bachmann nevű céggel. Számos probléma után végül mindössze a ma is a Deák téren éktelenkedő, funkció nélküli beléptetőkapukat sikerült felállítani.

A lap Vitézy Dávid közlekedési államtitkárral készült interjújából kiderült, az állam nagy, közös, országos tarifarendszert, és ahhoz kapcsolódó jegyértékesítést tervez. Így a BKK-nak olyan alternatív módot kellett találnia, ami közvetlenül a céghez csatornázza be a menetdíjbevételt, így kikerülheti az esetleges közvetítői díjak kifizetését. Ez lehet a bankkártya, mint a közeljövő elektronikus jegye.