Egy hét múlva már új, NER-közeli koncessziós társaság végzi 1237 kilométernyi autópálya üzemeltetését

A Kormány által korábban kiírt koncessziós eljárás eredményeképpen 1237 km gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetési feladatát adja át az állam szeptember 1-től. A Magyar Közút NZrt. közleménye összegyűjtötte, hogy az egyes utak üzemeltetési teendőit kik látják el a jövőben.

A kormány az autópályák üzemeltetésére kiírt koncessziós eljárása nyomán szeptember 1-től 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetési és fenntartási, valamint fejlesztési feladatait az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. látja majd el. Ugyanakkor a Magyar Közút Nonprofit Zrt. továbbra is üzemeltetni fog 291 kilométernyi útszakaszt. Szeptember 1-től az alábbiak szerint alakul az egyes utak üzemeltetői összetétele:

  • MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.: M1-es és M7-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakaszai, M15, M25, M3, M4, M30, M35, M44, M70, M85 és M86 teljes területe, M8-as autópálya Kisapostag és Apostag közötti szakasza
  • Magyar Közút Nonprofit Zrt.: M1-M7 bevezető szakasza az M0-s határáig, M0, M2, M9, M19, M31, M43, M51, M76 és M80 teljes területe, M5 bevezető szakasza, M6 Budapest és Érd közötti szakasza, M60-as Pécs melletti 1 kilométeres szakasza, kaposvári elkerülő autóút
  • AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt.: M5-ös autópálya a 17-es km szelvénytől.
  • M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Érd és Dunaújváros közötti szakasza, M8-as autópálya Dunaújváros és Kisapostag közötti szakasza
  • M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Dunaújváros és Tolna közötti szakasza
  • MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.: M6-os autópálya Tolna és Mohács közötti szakasza, M60-as autópálya Mohács és Pécs közötti szakasza

A Magyar Közút a nála maradó gyorsforgalmi szakaszokon túl a jövőben továbbra is 31 ezer kilométernyi, településeket összekötő, illetve azokon átmenő országos fő- és mellékút üzemeltetési, valamint fenntartási feladatait is ellátja a minden évben előre meghatározott költségvetési forrásaiból. A településeken belüli utak többségét, összesen több mint 140 ezer kilométernyi utat a jövőben is a helyi önkormányzatok kezelnek.

Az, hogy a koncesszióval jól járnak-e az adófizetők, egyelőre nem világos, mivel a koncesszióról döntő Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda nem hozta nyilvánosságra az erről szóló számításokat írja az rtl.hu. A Transparency International pert is indított a dokumentumok nyilvánosságra hozatala érdekében, de ez a Fővárosi Törvényszék nem jogerős ítélete ellenére sem került nyilvánosságra eddig.

Ezek érintenék a másik, szintén 35 évre szóló autópálya-koncessziót is, amit a Mészáros Lőrinchez köthető Themis Magántőkealap nyert el. Ez a már meglevő és a később megépülő gyorsforgalmi úthálózat tervezésére, felújítására és építésére ad megbízást. Az Európai Bizottság már vizsgálja, hogy ez sérti-e az uniós jogot. A Themis tagjai többek között

  • a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Konzum PE Magántőkealap,
  • a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Opus Global Nyrt.,
  • a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Opus Bridge
  • és a a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó New way magántőkealapok.