Visszamenőlegesen nézheti az állam a fogyasztásunkat a rezsicsökkentés kivezetésével

A beérkező új információk és feltételezések alapján már meg lehet becsülni, hogy a kormány által szerdán bejelentett rezsicsökkentés csökkentése konkrétan milyen hatással jár a lakossági fogyasztókra – írja a Portfolio. Az állam visszamenőlegesen nézheti az energiafogyasztást, és megközelítően az is tudható, hogy hány ember lesz érintett az átlag feletti fogyasztással.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ információiból nagyjából ki lehet nyerni, hogy hány ember nem lesz várhatóan érintett a magasabb piaci árakkal a Portfolio szerint. Számításuk alapján

  • A gáz esetében a 3,5 millió fogyasztóból 2,6 millió fogyasztó nem érintett.
  • A villany esetében az 5,6 millió fogyasztóból 4,2 millió nem érintett.

Ez lesz 2023-ban az 1100 milliárdos növekedéssel

Két szélsőséges forgatókönyvvel lehet számolni (egyik sem életszerű, viszont megközelítőleg jól modellezheti a terheket):

  1. Ha a nagyfogyasztók között teljes az átfedés, vagyis aki a gázból átlag feletti fogyasztó, az a villanyból is átlag felett fogyaszt, akkor 1,4 millió ember lesz érintett a magasabb piaci árakkal.
  2. Ha nincs átfedés a két típusú nagyfogyasztó között, akkor összesen 1,4 millió és ráadásként 900 ezer, vagyis 2,3 millió ember lesz érintett a piaci árakkal.

Csütörtökön megjelent számításokból az is kiderült, hogy az intézkedés jövőre, ugyanilyen piaci árak mellett 1100 milliárd forintos lakossági összteher-növekedéssel jár majd. A fentiek alapján a rezsit átlag felett fogyasztóra nézve 2023-ban éves szinten:

  1. Az 1. esetben (teljes az átfedés) az 1100 milliárd forintos összterhet 1,4 millió emberre kell vetíteni, így átlagosan 785 ezer forintos többletteher jelentkezhet, mely havonta 65 ezer forintos átlagos plusz kiadást jelent egy ilyen háztartásnak.
  2. A 2. esetben (ha nincs átfedés) az 1100 milliárd forintos összterhet 2,3 millió emberre kell vetítenünk, így ennél egy lakosra vetítve 478 ezer forint éves szinten, ami havonta 40 ezer forintos plusz kiadást jelent.

A leegyszerűsítő feltételezésekre épített számítások alapján tehát az éves pluszteher fogyasztónként 478 ezer és 785 ezer forint között lesz, havi szinten 4065 ezer forint közötti plusz kiadással kell készülniük az érintetteknek a cikk szerint.

Idén 500 milliárd lehet az energiaár-emelkedés

Azonban idénre is elvégezték a számítást, miszerint 500 milliárdos energiaár-emelkedést is leosztottak a fenti két esetben, ekkor idén 217 ezer és 357 ezer forint között lehet az éves teher az érintettek esetében átlagosan. Ha pedig ehhez a jövő évi 478785 ezer forintnyi többletterhet is hozzáadjuk, akkor

695 ezer és 1 millió 142 ezer forint közötti sávot kapunk.

Mivel az átlagon túllógó fogyasztók nagy része csak kevéssel haladja meg az átlagot, a fogyasztás mérséklésével átcsúszhatnak a rezsicsökkentett részbe, így átlagosan durván 800 ezer forint körüli többletterhe lehet a következő másfél évben az átlag felett fogyasztó magyar háztartásoknak.

Visszamenőlegesen nézett energiafogyasztás

A Portfolio azt is írja, hogy a Kormányzati Tájékoztatási Központ közleményt adott ki a rezsicsökkentés módosításáról, melyben új információk találhatóak. Bár pontos hatásokat csak a Közlönyben megjelenő részletszabályok után lehet mondani, a mostani tájékoztatásból is kiolvasható, hogy ha ebben a formában valósul meg a piaci árak lakosságra történő ráeresztése, akkor a családoknál szinte azonnal jelentkezni fognak a magasabb rezsiszámlák.

A közlemény legfontosabb része úgy szól, hogy „az új szabály augusztus 1-től lép életbe, ezt követően is az előzőleg megállapított éves átlagfogyasztásra lesznek kiállítva a számlák.” Hozzáteszik még, hogy a számlázási rendszer technikai átállása előkészítés alatt áll, a technikai részletekről a fogyasztók időben tájékoztatást fognak kapni. Tulajdonképpen legfeljebb 2 hetünk maradt erre.

A fenti mondatok 2 fontos üzenetet tartalmaznak a rezsicsökkentés további odaítélésére vonatkozóan a Portfolio szerint:

  • éves fogyasztást néznek,
  • augusztus 1-jét megelőzően.

A közleményből kiemelt mondat tehát azt jelentheti, hogy az érintettek esetében a 2021 augusztusa és 2022 július vége közötti éves fogyasztást veszi alapul a kormány visszamenőlegesen, de nem kizárt, hogy 2021 januárja és decembere közötti időszakot nézik majd. Azaz az idei áremelést és plusz rezsidíjakat azok sehogyan sem tudják megúszni, akik az elmúlt egy évben az átlag felett fogyasztottak,

ők készülhetnek kvázi az azonnali tehernövekedésre a jelenlegi értelmezés szerint.

Egyrészt a fogyasztóknak is meg kell barátkozni a visszamenőleges hatályú intézkedésekkel, mint ahogyan a vállalati szektor már megszokta a visszamenőleges különadó-kivetést, másrészt viszont az államnak a lakosságtól származó plusz pénzekre már most szüksége van.