Várhatóan nem tudja teljes egészében áthárítani a fogyasztókra drasztikus költségnövekedéseit a Pick Szeged Zrt., ezért a vállalat a tavalyi rekordnyereség után a jövedelmezőség csökkenésére számít 2022-ben – írja az agrárszektor.hu.
A lap írása megjegyzi, a Csányi Sándor elnök-vezérigazgató tulajdonában lévő Bonafarm Csoporthoz tartozó Pick Szeged Zrt. tavaly csaknem kétszeresésére, 5,3 milliárdról 10,3 milliárd forintra növelte adózott eredményét, amelyben az alacsony sertésár, a termelésirányítási rendszer átalakítása, a piaci alapú termeléstervezés és több más hatékonyságjavító intézkedés játszott szerepet, bár a tavalyi nyereségadat kiugrónak számít az elmúlt évek teljesítményéhez képest.
Mindehhez alapvetően hozzájárult, hogy az anyagköltség több mint 4,5 milliárd forinttal csökkent, mivel a sertésárak jelentősen estek 2020-hoz képest. A cég az agrárszektor.hu-t arról tájékoztatta, hogy tavaly a sertéshúsnak mintegy 35 százalékát a saját, mohácsi vágóhídjukról szerezték be. Ugyanakkor közlésük szerint a termelésirányítási rendszer átalakítása, a piaci igények pontosabb előrejelzésén alapuló termeléstervezés és több más hatékonyságjavító intézkedés is hozzájárult a múlt évi eredmény növekedéséhez.
A Pick Szeged tavaly belföldön mintegy 50,3 milliárd, külföldön 20,4 milliárd forint forgalmat bonyolított le, legnagyobb exportpiacának pedig továbbra is Németország számított. További fejlődési lehetőségeket látnak azonban a környező EU-s országokban, illetve az USA-ban is. Ugyanakkor most
a vállalatnak is azzal kell szembesülnie, hogy alapanyagköltségei drasztikusan emelkednek.
A sertésárak mellett a gyártáshoz szükséges egyéb összetevők – például a csomagolóanyagok és az energiahordozók – drágulása, illetve a munkabérek növekedése a termékönköltségek olyan mértékű emelkedését idézték elő, amelyet a társaság szerint nehéz érvényesíteni az átadási, illetve végső soron a fogyasztói árakban.
A Pick Szeged is folyamatos tárgyalásban áll bel- és külföldi partnereivel annak érdekében, hogy a megnövekedett költségeket az átadási árakba be lehessen építeni, de számolnia kell azzal, hogy többletkiadásait nem tudja teljes egészében áthárítani a fogyasztókra, így idei jövedelmezősége várhatóan csökken 2021-hez képest – közölte az agrárszektor.hu-val a vállalat.