Bezárhatnak a hazai OMV-kutak az ársapka és az osztrák finomító leállása miatt, a Mol nem képes fedezni a kiesést

Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani, így a piaci szereplők szerint újabb kormányzati intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy pótolni lehessen az így keletkező hiányt.

Az osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna befejezni és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám az újraindítás technikai okok miatt nem járt sikerrel – tudta meg a VG iparági forrásokból.

Becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához. A gazdasági portál úgy tudja, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, forrásaink szerint az olajtársaságnál az osztrák kormánytól várnak segítséget, köztük vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását.

Mindezeknek súlyos következményei lehetnek: az OMV a hazai benzinpiac 17–19 százalékát, a dízel esetében a 13–15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon. Amennyiben tehát az OMV a saját kútjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet. Az sem segít, ha csúszva ugyan, de újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis behozatalra szorul.

A VG cikke megemlíti, hogy miután Magyarországon 480 forintban maximálták kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európaszerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, így a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a MOL 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett.

Az OMV volt eddig az egyetlen, aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot: ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a MOL már nem tudja pótolni.

Valamelyest csökkent a nyomás a Mol-on a kettős üzemanyagárral, hiszen visszaszorult a benzinturizmus, ám küszöbön az iskolai szünet, a nyári turisztikai szezonban pedig jelentősen nő a benzinkutak forgalma. A portál úgy értesült, hogy a Mol nagyrészt emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit.

Ez azonban azt is jelenti, hogy az üzemanyag-termelése augusztusban nagyjából a harmadára csökken. A VG-nek nyilatkozó források szerint a két szóban forgó hónap idejére egyelőre nincs megoldás a zavartalan ellátás biztosítására. A helyzet nemcsak itthon, de Szlovákiában is ellátási zavarokat okoz majd.