Hódmezővásárhelyen is ingyenes a helyi tömegközlekedés már tavaly március óta, kisebb-nagyobb megszakításokka: a kormányhivatal szerint márciusban két autóbusz is a megfelelő hatósági engedély nélkül végzett menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást Hódmezővásárhelyen, ezért három hónapra felfüggesztették a helyi buszszolgáltatást nyújtó Jovány Busz Kft. működését. Hasonló csatározás a tram-train ingyenességének esetében nem volt, mivel az más kategória: ott a próbaidő miatt él, amely még most is tart.
Valószínűleg a vásárhelyi példán felbuzdulva Baja ellenzéki vezetésű önkormányzata is úgy döntött, hogy kipróbálja az ingyenességet az év elejétől. Azonban a szaktárca szerint ezt így nem tehetik meg, pedig a tapasztalatok jók. „Nem használták a bajaiak a tömegközlekedést, nem volt jó a menetrend, viszonylag drága volt. Kiszámolták, hogy egy négytagú családból, ha mindenki buszozik, akkor azzal az erővel autózhatnak is, tehát ez csak akkor éri meg, ha valóban használja mindenki a tömegközlekedést” – vázolta a korábbi helyzetet Nyirati Klára polgármester az ATV Híradójának.
Az utasok azt mondták, hogy lényegesen többen utaznak a buszokon, és szerintük ez egy jó ötlet volt.
„Nagyon sok ember nem tudja kifizetni, mert nehezére esik kifizetni, és akkor sok gyerek jár, és legalább ki van használva a járat” – mondta az ATV Híradónak egyikük. A szaktárcánál is érdeklődött az ATV arról, hogy mi a baj a bajai rendszerrel. Az ITM-től azt a választ kapták, hogy a veszélyhelyzetre vonatkozó jogszabályok nem teszik lehetővé az önkormányzatoknak a különféle közszolgáltatások díjainak módosítását. A minisztérium két hónap határidőt adott a megoldásra.
A bajai önkormányzat egyébként kezdeményezni kívánja a parlamentnél, hogy az ilyen esetekre dolgozzon ki egy megfelelő jogszabályt. A teljes riport ide kattintva megnézhető.