A Szőke Tisza kiemelésének első napja percről percre

Csütörtökön reggel 8 órakor megkezdték a 103 éves gőzhajó kiemelését a tápéi téli kikötőből. A Szegederen élőben közvetítjük a művelet legfontosabb állomásait. Ne kapcsoljanak el!

17:05 Lement a Nap, lassan abbahagyják a húzást

Ma több probléma is felmerült, amiért csúszik a projekt. Egyrészt az egyik – a víz alatt levő, a hajó tatját támasztó – ballon leeresztett, de más problémák is felmerültek. Például a hajó egy idő után menetirány szerinti bal oldalára kezdett dőlni, amit a ballonok adjusztálásával sem sikerült kiiktatni teljesen.

Hirdetés

Információink szerint úgy 50 méteres lemaradás van eddig a fentebbi problémák miatt. A tervek szerint ma naplementéig egészen a lejtő végéig húzták volna az orrát.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

16:05 Nem tudják tartani a menetrendet

Eredetileg már pénteken délután a partra kerülhetett volna a Szőke Tisza, most érkezett információk szerint azonban nem kizárt, hogy még szombaton is folyni fog a munka.


15:53 Itt tart a hajó

A Hajózás.hu közölt néhány újabb drónfelvételt melyeken az látszik, hogy úgy három óra magasságában hol tartott a Szőke Tisza.


15:09 Cserélni kell az egyik ballont

Az ütemtervnek megfelelően haladnak a munkálatok, de nem is tudnak gyorsabban haladni a kihúzással. Elég rossz állapotban van a hajó. Ha nem megfelelően támasztják alá, kettérepedhet a hajótest.


14:57 Már a fele kint van

A hajóroncs fele már szárazföld felett van, jelenti a helyszínről kollégánk. Azt mondja, nagyon lassan jön kifelé, alig észrevehetően. Rendkívüli eset nem igen történt eddig.


14:40 A kormánylapát…

… időközben egy földdombnak van döntve. A hajó navigálásért felelős rozsdás alkatrészt már korábban leszerelték, hogy az ne akadályozza a kiemelést.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

14:29 Életképek a helyszínről

Folyamatosan rögzítjük a munka fázisait. Messze még a vége.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

14:08 Kevés a nézelődő

De azért egy állandó 4-5 ember folyamatosan áll a munkaterület melletti Tisza-töltésen.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

14:03 Ebédidő

Paprikáskrumpli gőzölög az egyik földdomb szélénél, ez a KÉSZ munkatársainak ebédje.


13:20 Szépen lassan halad a hajó

Szinte észre sem lehet venni olyan sebességgel, de folytatódik a gőzös kiemelése. A tervek szerint ma sötétedésig az egész hajótest szárazföldön lesz.


12:23 Drónfotókon a kiemelés

A Hajózás.hu-n is élőben követhetjük a kiemelést, a szakportálon légi felvételeket is közöltek a délelőtti állapotokról. Kettőt mutatunk, a többi erre található.

Fotó: hajozas.hu
Fotó: hajozas.hu

12:07 Leállítják a műveletet rövid időre

A hajó nagy része már a szárazföldre került, amikor a jelentkező felhajtóerő miatt meg kellett állni, nehogy sérüljön, netán kettétörjön a hajótest. Újabb ballonokat helyeznek alá, hogy egyenesbe hozzák.


11:24 Amikor még szelte a Dunát

A hajó 1979-ben került Szegedre, miután leselejtezték a Dunáról. Egy korábbi Szőke Tisza nevű, kisebb hajó helyére érkezett az új, amit most emelnek ki. Az 1979. október 10-i Dunántúli Napló a következőt írta:

„Szeged közkedvelt vendéglátó helye a Szőke Tisza hajószálloda elavult, ezért helyette másik hajót vásároltak, s megkezdték úszó vendéglátó kombináttá alakítását. A mintegy nyolcvan méter hosszú, háromszintes hajón szállodai szobákat, éttermet, bárhelyiséget, strandkosarat és napozóteraszt létesítenek. Az új Szőke Tisza régi helyén, a jövő évi ünnepi hetek kezdetétől fogadja a vendégeket.”

A Szőke Tisza történetéről itt írtunk még 2017-ben, amikor száz éves volt a gőzhajó.

Az ekkor még Szent Imre nevét viselő hajó 1947-ben a budapesti Citadella alatt. Fotó: Kovács Márton Ernő / Fortepan
100 éves a Szőke Tisza gőzös
A hajó 1950-ben kapta a Felszabadulás nevet, miután visszatért Ausztriából, ahol a háborút vészelte át. Fotó: Lukács Zsolt / Fortepan
11
A helyszín a Ganz Hajógyár újpesti kikötője, itt ugyanis 1958-ban turistahajóvá alakították a gőzöst. Fotó: Gál József / Fortepan

11:12 Néhány technikai részlet

Időközben megjelent az MTI beszámolója az események jelen állásáról, melyben számos technikai érdekesség olvasható:

„Heizler Tamás, a kiemelést végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője közölte: a kiemelést több hónapos előkészítés előzte meg. A roncsot tavaly októberben hozták a felszínre. A hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a jégréteg ne okozhasson további károkat. A parton földből rámpát építettek, a csigákkal és csaknem két kilométeres kötélzettel folyó kiemeléshez pedig bekötési pontokat alakítottak ki a hajótestben és a szárazföldön.

A 300 tonnásra becsült, erősen megrongálódott hajó egyenletes alátámasztása érdekében 15 felfújható ballont gyártattak. Ezek tíz méter hosszú és másfél méter átmérőjűek, egyenként akár 80 tonna teherbírásúak, és a test alatt gördülve segítik a kiemelést. A hajó várhatóan péntekre kerül a szárazföldre, akkor következik az egész művelet legkritikusabb pontja, amikor a test végét a part fölé magasodó orrhoz emelik majd.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója és Portás Csaba hajózási szakember.”


9:32 Beemelték az ötödik ballont

Beemelték a hajú útjába az ötödik gumiballont, melyet hamarosan a test alá tesznek, hogy ezen (is) haladhasson tovább a Szőke Tisza.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

9:17 Külön hegyen az újságírók

A sajtó munkatársai az egyik nagy földdombon kaptak helyet. Szép a kilátás!

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

8:50 Kezdődik a munka

A KÉSZ munkatársai már korán reggel elkezdték a munkát, a sajtó is ideért időben. Az első lépéseket a hajóval már tegnap megtették, hogy ma már egy előrehaladottabb fázisban kezdhessék meg a munkát.

Mint ismert, a hajót óriási gumihengerek segítségével fogják úgymond partra görgetni, szépen lassan. Ezeket a hajótest orra alá helyezik, majd elkezdik felfújni.

Első képeink a helyszínről:

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder