Sosem látott képek a frissen átadott Izabella hídról

Még októberben írtam meg, hogy milyen menő képek debütáltak a Lechner Fotórárban a frissen elkészült Bertalan hídról és környékéről, máris újabbak kerültek fel. Újabbak, amikre nehéz szót találni.

Amikor új fényképek jelennek akár a Lechneren, akár a Fortepanon, az valahogy azonnali vágyat ébreszt bennem, hogy az összeset megosszam itt veletek, de mindig az pár kép önmagában még nem állná meg a helyét, ezért elkezdem őket vizslatni. Hosszú percekig nézem őket, jegyzetelek róluk és nyomozok. Az a ház már olyan régen is megvolt, na de a mellette levőről még nem is hallottam, pedig tök szép, na és mi a helyzet azzal a gyönyörű fasorral a háttérben, hol van ma? Ezeken az oldalakon sohasem akármilyen meg bármilyen fotók jelennek meg. Az már önmagában garancia a minőségre és különlegességre, hogy forrásként azt írhatom oda, hogy Fortepan vagy Lechner Tudásközpont. És míg a Fortepanon inkább dominálnak a családi és amatőr felvételek, addig a Lechner Fotótár archívumába többnyire a nagy tervező vállalatok dokjellegű képei és tervrajzai kerülnek.

Ezúttal 1977 júniusában járunk, két évvel a Bertalan híd előtt, amikor is az UVATERV fotósai az éppen átépítés alatt álló, vagyis már elkészült Izabella felüljáró környékét járja be.

 

Egyoldali ajtós Bengáli villamos fordul az 1-es villamos régi vágányain. Ezeken a síneken már csak két hónapig jártak a tuják, utána a Pulz utcán zajlott a forgalom. A nyomvonal módosítását többek között a konzervgyár fontossága indokolta: így a munkásoknak nem kellett olyan sokat sétálniuk a megállóba. A villamos mögötti üres területen áll ma a Szeged Plaza. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár

 

A 809-es számú Bengáli halad át az új felüljáró alatt. Ez a kocsi a fénykép készítésekor még épp csak hét hónapja gurult ki a gyárból, mégis úgy néz ki, mintha már legalább egy világháború ráncait viselné magán. A típus fantasztikus borzalmairól már írtam a Szegederen. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár



Ugyanaz a helyszín, másik villamossal. A baloldalt látható hatalmas fasort azóta már kivágták. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár

 

Ez már az új nyomvonal, a villamos mögött a Konzervgyár megállóval. Ezek a felvételek már a felüljáróról készültek. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár

 

És a felüljáró maga. Nem ez volt az első, ami itt átvezetett a vasút felett: a MÁV építtetett egy akkor igen modernnek számító hidat már 1910-ben, amit 1935-ben kibővítették, és 1936-ban itt haladt végig a Berlinbe tartó olimpiai fáklya. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár



A felüljáró nevét az építésvezető, Szmodits Zoltán egy kedves, Izabella nevű hozzátartozójáról kapta, hivatalosan azonban nem így hívják. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár

 

Ekkoriban készült el a Kossuth Lajos sugárút teljes körű felújítása is: a korábban macskaköves utat aszfaltra, a villamosvágányokat pedig nagypaneles pályára cserélték, és azokat az út széléről középre helyezték át. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár

 

Ez a fotó jól szemlélteti a kor közlekedési eszközeinek változatosságát, vagyis annak hiányát: a látható öt teherjárműből három IFA gyártmányú, a másik kettőről pedig nem lehet megmondani, mert háttal vannak. Mára már felkapja fejét az ember, ha elhalad előtte egy, persze csak ha látja egyáltalán a füstfelhőtől, amit okád magából. De a látkép is sokat változott mára: a fák helyett panelházak nőttek ki a földből. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár

 

„Éljen és erősödjék a szocialista világrendszer egysége!” – hirdeti a molinó az SZKV rendkívül hangulatos remízének falán, utolsó képünkön. Fotó: UVATERV / Lechner Fotótár

 

Érdekel mi történik Szegeden, mik épülnek, vagy épp milyen kincsek tűnnek el az utcákról? Kövesd a Szegedert Facebookon és Instagramon.

 



Tovább is van...