Ömlik a pénz Debrecenbe, de Szeged sem panaszkodhat

ELI lézer kutatóközpont

A legtöbb hazai nagyvárosban már elkészültek az idei költségvetési tervezetek. 2019-ben az egyik legnagyobb összegből gazdálkodó város Szeged lett, de a legnagyobb vidéki büdzsével rendelkező Debrecenhez fel sem érhetünk.

Hirdetés

A Napi.hu összeállításban nézte át az ország legnagyobb városainak költségvetéseit, arra voltak kíváncsiak, hol mire jut, illetve nem jut pénz idén.

 Budapesten  idén 380 milliárd forintból kell, hogy gazdálkodjon, ami azt tekintve, hogy több, mint tízszer annyian élnek ott, mint Szegeden, nem valami nagy összeg. Ráadásul komoly költségvetési hiánnyal is küzdenek, melynek köszönhetően idén 66,7 milliárd forintnyi hitelt kénytelenek felvenni.

 

A főváros egyébként idén mindössze 3,2 milliárddal költhet többet, mint tavaly.

 Debrecen  a legnagyobb vidéki város Magyarországon, a város a tavalyi 87 helyett idén elképesztően sok, közel 175 milliárd forintos összeggel gazdálkodhat. 2019-ben csak az Északnyugati gazdasági övezetre keresztelt ipari parknak jut több, mint 35 milliárd forint. Ezen a területen épül fel a BMW-gyár is a tervek szerint.

 Miskolc , mint az ország negyedik legnagyobb városa idén 47,3 milliárdos főösszeggel költekezhet, ami elég szerénynek számít, de még így is közel 8 milliárddal több a tavalyinál.

Miskolc
Miskolc főutcája. Fotó: Balázs Attila / MTI
 Pécsen  még nem fogadták el az idei költségvetést, azt csak későbbre várható. Tavaly előbb arról volt szó, hogy 57 milliárdot kapnak, ez végül azonban módosult 72-re.

 Kecskeméten  még – Szegedhez hasonlóan – soha nem volt ilyen magas a büdzsé: 55,2 milliárd. Tavaly mindössze 44-ből gazdálkodtak. A városban 2019-ben hitel felvételét tervezik, amit azzal indokolnak, hogy fejlesztésekhez kell, nem működési hiány pótlására.

A város vezetése büszkén beszélt a nagy összegről, és arról, hogy mekkora fejlődésen halad át a város.

„Az önkormányzat 2019-es költségvetése a fejlesztések költségvetése, melyet a fejlődés, a biztonság és a kiszámíthatóság jellemez. Bízom benne, hogy a fejlődést minden városrészben fogják majd érezni a kecskeméti polgárok, életminőségük javulni fog” – mondta Lévai Jánosné önkormányzati képviselő.

A helyi MSZP szerint azonban a város úgy ahogy van, lemaradt a Mercedes és a déli ipari területek fejlődésétől, ráadásul az autógyár hatalmas forgalma jelentősen bénítja a város útjait.

A térképen látható városok sorrendje népesség szerint egyébként így fest:

  1. Budapest, 1,75M
  2. Debrecen, 202K
  3. Szeged, 161K
  4. Miskolc, 155K
  5. Győr, 130K
  6. Nyíregyháza, 117K
  7. Kecskemét, 110K
  8. Veszprém, 59K
  9. Békéscsaba, 59K
  10. Eger, 53K

 Szeged  még február 15-én fogadta el az idei költségvetését, amely 103 milliárd 650 millió forintra rúg, melyből a városi fenntartású intézmények azonnal kaptak 13 milliárdot, és így maradt 90. Ennek 66%-ka megy majd el fejlesztésekre és építkezésekre, a többiből pedig a fenntartási és működési költségeket fedezi a város.

 

Nyitókép: épül az út az ELI előtt. Fotó: Szeged.hu