Minden, amit a nagy 2019-es szegedi buszcseréről tudnod kell

Heteken belül forgalomba áll Szegeden 24 darab új Mercedes-Benz Conecto autóbusz, és ezzel együtt búcsúzik 24 régi Ikarus a város útjairól. A Szegeder most összegyűjtötte a legfontosabb infókat a buszcseréről.

A városban legutóbb 2016 januárjában volt nagyobb váltás a buszágazatban. Akkor érkezett 19 darab – szintén hófehér – Scania Citywide LF 12.0, viszont elbúcsúztak Szegedtől a még 2007-ben és azután beszerzett második generációs Mercedes-Benz Conectok (most is ilyenek jönnek, csak már harmadik generációsak), amik Kecskemétre kerültek.

 

Mint ismert, Szegeden a buszok közlekedéséért a Dél-alföldi Közlekedési Központ felel (ami hamarosan egyébként beleolvad a Volánbuszba az összes többi regionális közlekedési társasággal együtt). Szeged város önkormányzata egy un. közszolgáltatási szerződés keretén belül rendeli meg a buszközlekedést a DAKK-tól. Ez lényegében évtizedek óta így van a városban, csak régen nem DAKK-nak hívták a céget, hanem Tisza Volánnak, azelőtt meg 10. sz. AKÖV-nek (autóbuszközlekedési vállalat, és amúgy sokáig foglalkozott teherfuvarozással is, de mielőtt belekanyarodunk a közlekedési vállalatok történetébe, térjünk vissza a jelenbe).

Ebben a szerződésben köti meg a város azokat a feltételeket, amiknek a szolgáltatónak feltétlenül meg kell felelnie. Ilyen például, hogy mely viszonylatokon járjanak a buszok, de itt határozza meg a város azt is, hogy

  • Szegeden mennyi csuklós és mennyi szóló busz járjon,
  • azokon legyen-e klíma,
  • alacsony padlósak legyenek-e,
  • legyen-e rajtuk Wi-Fi és más kiegészítők és még sok más apróság.

A most is élő szerződést még 2016-ban kötötték, és 2017 januárjában lépett életbe. Benne van, hogy Szegeden

  • 2019. június 15-étől minden járatok kell alacsony padlós busznak járnia úgy, hogy két ap. busz között legfeljebb 60 perc telhet el,
  • az is, hogy 2020 áprilisára legalább minden második busznak rendelkeznie kell klímával,
  • és hogy 20 évnél idősebb busz nem közlekedhet Szegeden.

És a két utolsó pont az, ami igazán érdekes.

 

Rég nem dobtunk ki ennyi Ikarust

 

Talán még 2008-2010 körül lehetett utoljára, hogy Szegeden ennyi Ikarust leselejtez a város, de akkor sem egyszerre történt a dolog. Akkoriban is jöttek az új buszok, ezért kellet leselejtezni több régi buszt is.

2019 első félévében azonban nem kevesebb, mint 24 darab földgázüzemű Ikarustól válik meg a szegedi utazóközönség. Ezek között van

  • 16 darab csuklós Ikarus 280-as
  • és 8 darab szóló Ikarus 260-as.
A szegedi Ikarusok állománya 2017. április 1-től: két, 1999. augusztusában érkezett 280.4AG típusú csuklós autóbusz
Földgázos Ikarus 280-as a Mars téren. Fotó: Bohus Dávid

Az időzítés persze nem véletlenszerű: azért kell még idén megválni tőlük, mert mind a 24 darab 1999-es gyártású, tehát idén húszévesek.

De érdemes kitérni a buszok klimatizáltságára is: a szerződésben foglaltak alapján ugyebár a járművek 50%-kának kell rendelkeznie ilyen rendszerrel. Jelen esetben – beleszámítva már a 24 darab új Concetot is – 43 ilyen busz van a városban. Szegeden számításaink szerint közel 80 busz láthat el most szolgálatot, tehát ez a szám már teljesítve is lesz.

 

Melléd fognak ülni a buszon

 

Új buszok ide vagy oda, van azonban egy szomorú mellékhatása is a buszcserének, méghozzá az, hogy ezzel a lépéssel közel 5%-kal csökken majd a szegedi autóbuszok összkapacitása (tehát ha összeadjuk az összes jármű összes ülő- és állóhelyét). Ez abból adódik, hogy az új buszok mind szólók, a selejtezés előtt álló Ikarusok kétharmada azonban csuklós.

Tehát 16 csuklós és 8 szóló busz helyett jön most 24 szóló.

De ássuk bele kicsit jobban magunkat, és láthatjuk is a pontosabb számadatokat. Míg egy csuklós Ikarusra 128 fő fér fel, egy szólóra pedig 101, addig egy új Conectóra mindösszesen 99. Azaz most leselejtezünk összesen 2856 buszos férőhelyet a városból, és a helyére veszünk 480-nal kevesebbet, 2376-ot.

Egy Mercedes-Benz Conecto Next Gen belsőtere. Fotó: Daimler

 

Még korábban ezzel kapcsolatban megkerestük a DAKK-ot és az önkormányzatot is. Az volt a kérdésünk, hogy ez a leépítés indokolt-e, és nincs-e veszéllyel az amúgy is szépen lassan csökkenő utasszámra.

Egyedül a DAKK válaszolt, de tőlük sem tudtunk meg sokat. Mindössze azt mondták el, hogy az új Conecto buszok forgalomba állásával „jelentősen javul Szegeden a helyi autóbusz-közlekedési szolgáltatás színvonala.”

 

Heteken belül forgalomban lesznek

 

Információink szerint az új járművekből eddig 12 darab érkezett meg, melyek még április első felében beszállnak az utasforgalomba. A buszok rendszámait is ismerjük már, ezek a RIR-334-től RIR-357-ig terjednek majd.

Jelenleg a buszok un. honosítása zajlik, amikor is már a gyárból megérkeztek a járművek, de a város saját felszereltségét még nem kapták meg. Ez Szegeden kimerül a jegyautomatában és a Wi-Fi-ben, a fővárosban azonban ezen felül még fel is matricázzák a járműveket Budapest logókkal és feliratokkal.

DSCN8962
Fotó: Pozsár Máté

Egy ilyen, új generációs Mercedes-Benz Conecto egyébként

  • 12,1 méter hosszú,
  • Euro VI-os dízelmotor hajtja,
  • 250 literes üzemanyagtartálya van (ehhez jön hozzá a 32 literes AdBlue tartály),
  • 19,5 tonnát nyom (ebből 7,5 az első, 13 pedig a hátsó tengelyt terheli),
  • és a padlója (ideális esetben) 370 milliméterre van az úttól.

 

Nyitókép: Mercedes-Benz Conecto Next Gen fotózáson. Fotó: Daimler