Laposodtak a tram-train kerekei, elhalasztják a próbákat

Épphogy csak kigördült a szentesi garázsból a tram-train, miközben vitték mérlegelni Szolnokra, máris jelentkezett egy nem túl biztató hiba.

Úgynevezett keréklaposodás, ami miatt el kellett halasztani a nagysebességű próbákat. A kerekek laposodása akkor fordulhat elő, ha azok állóra fékezés közben csúsznak, ez többnyire olyankor történik, ha a sín csúszósabb az átlagnál. A megoldás erre a kerekek csiszolása lesz Szentesen. Szolnokon egyébként épp a kerekek és a forgóváz terhelését vizsgálták, amit a hiba miatt várhatóan újra meg kell ejteni csiszolás után.

A szakirodalom szerint a vasúti kerekek tervezésekor a kerékpárok élettartama során legalább 3-4 profilszabályozás lehetőségét biztosítják a tervezők. Durva sérülés esetén, például keréklaposodáskor alkalmanként nagyobb felületek leválasztása válhat szükségessé, így a kerék élettartama kedvezőtlenül változhat. Abroncsos kerekeknél az új abroncs felsajtolása újabb életciklust indít a kerékfelület esetén, tömbkerekeknél, azaz jelen helyzetben ez a lehetőség nem biztosított.

Hirdetés

A Hungarian Trainspotter nevű YouTube-csatorna videót is közölt, amint a szerelvény “hazafelé” tart Szentesre. Ebben hallható az impulzusszerű “kopogás” a forgóváz felől, amint elhalad a szerelvény a kamera előtt, és a teleobjektív miatt az is jól látható, ahogy “riszálja” magát az alföldi mellékvonalon. Úgy tudjuk, hogy a nagysebességű próbák a Szolnok és Békéscsaba közötti vonalon lettek volna, most ezt halaszthatták el. Nem tudni, hogy mekkora csúszás lesz emiatt, mert a videó alatti leírás szerint a hiba mellett még a Covid-19 is felütötte fejét a spanyol csapatban.

#Alföldi Vasút – TramTrain ( 406 001 ) hagyja el Kengyelt, sikertelen futópróba után 4K ( #fail)

➡️ Facebook csoportunk: https://www.facebook.com/groups/alfoldivonatok/➡️ Ha kedvet kaptatok az Alföld vonatainak megfigyelésében, iratkozzatok fel a csatorn…

Frissítés (15:40): Úgy tudjuk, mégsem menet közbeni fékezésnél történt a laposodás, bár a fék “miatt”, ugyanis befékezve húzták valamelyik műhelyben egy traktorral. Az információ hitelességének megerősítése végett kerestük a MÁV Zrt.-t is; amint válaszoltak, beszámolunk róla.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder