High-tech forgalomszámláló szenzort telepítettek a Belvárosi hídra

38392

Egy speciális forgalomszámláló eszközt telepített a város és az egyetem a Belvárosi hídra. Segítségével azt is meg tudják majd állapítani, hogy egy előtte elhaladó, tömött csuklós buszon pontosan hány ember ül.

Hirdetés
Hirdetés

A mérőt a SASMob projekt keretein belül helyezték ki, a tervek szerint a jövőben több helyre is kerülhet városszerte. Célja az, hogy minél pontosabb adatokat kapjon a város arról, hogy egy adott úton adott időintervallumban pontosan hány ember közlekedik, és milyen közlekedési módot használ ehhez.

 

Ahhoz ugyanis, hogy egy város képes legyen ésszerűen kialakítani közlekedési infrastruktúráját, minél pontosabb statisztikákra van szüksége. Nem túl ésszerű például négysávos utat építeni, amikor óránként csak 150 autó megy arra.

 

Az iPhone-od elárulja, hogy ott vagy

 

A folyamatos méréshez két rendszert használnak majd. Az egyik az un. kapu rendszer, ami egyszerűen megszámol minden elhaladó járművet, legyen az autó, busz vagy bringa. Utóbbinál nem nagy kunszt megmondani, hány ember ül a biciklin, ahhoz azonban, hogy tudják, egy buszon vagy autóban mennyien utaznak, komolyabb technika kellett, amit a mobiltelefonok Wi-Fi-je ad majd. Hiába van az kikapcsolva, valamilyen szinten akkor is sugároz jelet, és ezt a híd egyik oszlopára erősített dobozban fogják is. Ezáltal tudják majd, hogy egy buszon hány okostelefon, azaz hány ember utazik pontosan.

„Ezek sosincsenek csöndben, időről időre „megszólalnak”, és ezeknek a jeleknek a fogásával egy egyedi eljárással számoljuk ki, hogy mondjuk egy autóban vagy tömegközlekedési eszközön hányan utaznak” – mondta Bilicki Vilmos, az SZTE Informatikai Intézet, Szoftverfejlesztés Tanszékének adjunktusa a Szeged.hu-nak.

A másik rendszert a kamerák adják, ezeknek köszönhetően van meg a kettősség, ami igazi újdonságot jelent, hiszen az elkészült felvételeket nem egy személy, hanem maga a doboz dolgozza fel.

38391
Fotók: Iványi Aurél / Szeged.hu

„Teljesen anonim a rendszer, nekünk tényleg csak a darabszám a lényeges. A szabadalmunk is erről szól: a helyszíni adatfeldolgozásról és arról, hogy csak annyi adatot küld tovább a doboz a hídról, amennyi valóban szükséges. Nincsenek veszélyben a személyes adatok. De azt tudni fogjuk, hány teherautó megy át a hídon, vagy adott napszakoban hogyan alakul a kerékpárosok, gyalogosok száma. Ez a mérési technika arra is alkalmas lehet, hogy azt modellezzük, A helyről B helyre hogyan jutottak el az emberek. Például, hogy először trolira szállt valaki, majd gyalogolt, utána meg fölszállt egy buszra, itt persze nem egyén, hanem csoport szinten mérünk – wifi segítségével folyamokat képezünk: ezekből az jön ki, hogy húszan mentek egy irányba A helyről B helyre. Itt még elég sok a bizonytalanság, ezt az eljárást még kutatjuk, fejlesztjük” – tette hozzá Bilicki Vilmos.

 

Egy ilyen doboz ára egy mai okostelefon körül mozog, de minél többet tesz ki a város, annál pontosabb adatokat kap vissza összességében.

„Az eljárásunk amelyet alkalmazunk (helyi és P2P alapú elosztott feldolgozás) szabadalmaztatva van, hazánkra, az Egyesült Államokra és Európára is. A szabadalmat most, a SASMob-projekt keretében alkalmazzák először élesben” – mondta Bilicki.

A közeljövőben napelemessé akarják tenni a doboz áramforrását, és több kihelyezéséről is szó van.