Nagy nap volt a mai 46 évvel ezelőtt

1974. január 14-én adták át Szegednek az Ikarus híres 260-as típusának első darabjait a Széchenyi téren.

Az Ikarus 260-as, és csuklós társa, a 280-as, a világ egyik legsikeresebb busza volt. A két típusból összesen közel 137 000 darab hagyta el az Ikarus kapuját a hetvenes évek és a 2002-es leállás között. Rengeteg országban és városban népszerű volt, nem csak Európában. Szegeden sem volt hiánycikk, csak a rövidebb változatból a városban összesen 159 darab közlekedett, melyből a legtöbb újonnan érkezett, de volt olyan is, ami az akkori NDK-ból jött.

1974. január 14-én a Széchenyi téren, a platánfák alatt vette át a város az első tíz darabot, melyek pontosan ugyanolyanok voltak, mint a budapestiek. Ez a tíz darab jármű akkora változást hozott a város életébe, mint amikor a 2000-es évek elején egyszer csak feltűntek Szeged útjain az első alacsony padlós buszok. Ég és föld volt a különbség az addigi buszok és az újak között.

Ez a busz egyike volt annak a pár járműtípusnak, ami a legjobban meghatározta Szeged közösségi közlekedésének arculatát a szocializmus évtizededeiben. Egyedül a Bengáli villamosok és a ZiU trolik voltak tán még ennyire ikonikus jelenségek.

Ma 57 éve, hogy forgalomba álltak a történelem legrosszabb villamosai Szegeden

Nincs olyan igaz szegedi, aki ne ismerné a Bengáli villamosokat. Bár már több, mint öt évtizede debütáltak, egészen 2011-ig a mindennapok részei voltak a szegedi síneken, és a mai napig teljesítenek nosztalgiajáratokat. Az első kocsi, a 601-es számú 1962. november 2-án állt forgalomba az 1-es vonalon.

Egy szürkére festett példány a Móra Ferenc Múzeum előtt fotózáson.
Egy ráncajtós kivitelű kocsi a 2-es vonal Vértói úti végállomásán 1994-ben. Fotó: Kisl József
Egy Ikarus 260-as az oroszországi Kurszkban 2013 nyarán. Ez a jármű 1984. és 2004. között szolgált Szegeden. Fotó: dimon46rus / fotobus.msk.ru