Egy óriási bukás, és ami mögötte van

Nemesi Pál mindössze 36 százalékot szerzett vasárnap, és ezzel elveszítette a 2019-es szegedi polgármesterválasztást. Ez azonban átlagosnak mondható, Kothencz János pontosan ennyit kapott öt évvel korábban, Botka László viszont az akkori 58-hoz képest most 60% felett tarolt. De mégis mi okozta a Fidesz sorban negyedik vereségét a szegedi szavazófülkékben? Összegyűjtöttük a legvalószínűbb okokat.

 

A Borkai-botrány

Szegeden akkora hatása nem volt, de országos szinten hatalmasat rúgott bele a Fideszbe az október 4-én kirobbant botrány, melynek főszereplője Győr azóta a Fideszből kilépett polgármestere. Az adriai kókós szexkaland jóval nagyobb ütött, mint a pár nappal korábbi Wittinghoff-videó, vagy bármi, amit az idei kampány adott.

Arról persze nincsenek konkrét számadatok, hogy mekkora kárt okoztak a Borkai Zsoltról készült felvételek, de sokan ennek teszik köszönhetővé, hogy Karácsony Gergely lett a befutó Budapesten, de a több ellenzéki jelölt is éjjenezhetett egy kicsit, amikor felfutott az ügy egy héttel a választás előtt.

„A Fidesz lényegesen rosszabbul szerepelt most, mint 2014-ben, pedig közben erősödött a párt. Könnyen lehet, hogy ez is szerepet játszott. Száz oka is lehetett, ezt az egyet kiemelni eléggé leegyszerűsítő állítás” – mondta 444-nek Róna Dániel politológus. Szerinte ha a kormánypárti szavazók nem is távolodtak el emiatt a Fidesztől, elkedvtelenedtek, és kevesebben mentek el szavazni.

Borkai Zsolt bejelenti a Fideszből való kilépését 2019. október 15-én Győrben. Fotó: Krizsán Csaba / MTI

Az ügyről a szegedi Fidesz egyáltalán nem beszélt, annak ellenére sem, hogy a Botkát indító Összefogás Szegedért Egyesület egy kérdéssort is intézett hozzájuk, egyértelmű célzattal.

 

Az álfüggetlenség és a túl korai összeborulás

Botka Lászlót negyedjére próbálta meg leváltani a Fidesz, 2014-ben Kothencz János, 2010-ben B. Nagy László, 2006-ban Oláh János indult ellene. A párt tehát többféle karaktert is bevetett, Kothencz például egyenes ellentéte volt több szempontból Nemesinek, ő egy alacsonyabb, családbarátabb figura volt, nem a nagy betonmágnás, aki megmenteni jött a várost, vagy annak gazdaságát.

Miután a fentiek közül egyik sem jött be, 2019-re taktikát váltottak. Az új jelölt bejelentését eredetileg 2018-ra tervezték, de a pártszervezet belső problémái miatt komolyan megcsúszott a szegedi polgármesterjelölt kiválasztása. Több név is felmerült eleinte, a Fidesz tavasszal telefonos közvélemény-kutatásban kérdezgette a szegedieket, hogy ki lenne megfelelő jelölt Botka ellen. Felmerült a 2010-ben is indított, és 7%-al Botka mögött végzett B. Nagy László újbóli indítása, Bartók Csaba jelenlegi helyi elnök, de ott volt a listán Nemesi mellett Szabó Gábor volt rektor neve is. Utóbbi indítását állítólag maga Kiss-Rigó László szorgalmazta.

Az új módszer adott volt tehát, miután Nemesi Pál, a Ferroép vezetője és tulajdonosa került előtérbe: mivel Szeged egy inkább baloldali város, a Fidesz nem állít saját jelöltet, hanem később állnak be a nagy idézőjelek közé foglalt független mögé. Nemesi július 4-én, csütörtökön tartotta bemutatkozó sajtótájékoztatóját a Hágiban. Ekkorra már folyhattak az egyeztetések, már itt elmondta programjának fontosabb pontjait, melyeken később sem változtatott. Bár az is igaz, hogy a harmadik híd megépítéséből, a nyugdíjasok segítéséből és a hajléktalanprobléma megoldásából álló programot bárki kitalálhatta volna egy félig kihűlt presszókávé mellett, úgy hatvan másodperc alatt.

Nemesi Pál bejelenti indulását a polgármesteri székért 2019. július 4-én. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Eddig simának is tűnt a dolog. Bár a politikai körökben jártasabbak és a közélet felé érdekeltebbek már sejthették, hogy Nemesi a Fidesz felkérésére indult, akkor ott szó sem volt erről. Bemutatkozóján azzal indokolta döntését, hogy „Szeged fejlődése sokkal többet rejt magában, mint amit mostanában megvalósítunk.” Ez volt az ő belső indíttatása: a város állítólagos hanyatlásának megállítása, gazdasági értelemben vett felfuttatása. Idáig stimmt.

A bemutatkozás napjától kezdve azonban nem telt el egy hónap sem, még július 26-án a Fidesz bejelentette, egyhangú döntés született arról, hogy a párt Nemesi Pált támogatja ősszel. Ez pedig túl korai volt, nem hagyták, hogy az emberek befogadják Nemesit és elhiggyék, hogy valóban független, az összeborulás ráért volna nyár végén is akár. Persze az is elég érdekesen hatott, hogy a Fidesz nem is állított saját jelöltet, hanem egyszerűen beálltak egy jött-ment vállalkozó mögé, mert annyira tetszik nekik a programja.

Erre már csak a sokadik lapát volt, amikor a Fidesz sorra küldte le leghíresebb tagjait Szegedre Nemesivel beszélgetni, majd utóbbit hívta fel előbb Orbánhoz egy stockfotóra, majd Tarlóshoz.

 

A szegediek komplett hülyének nézése

A fentebbi sorok is alátámasztják, hogy a Fidesz úgy nézte hülyének a város lakosságát, ahogy az van. A hiteltelenül felépített történetet követte a még nagyobb abszurdizmus, amikor is hirtelen ezerszám lepték el a várost a Nemesi-plakátok, persze mind Fidesz-logóval. Ez a mennyiségű plakát pedig egyszerűen túl sok volt.

Bár a marketing valóban úgy működik, hogy minden kis sarokba elrejtünk üzeneteket, érzéseket, színeket, és ezzel tudat alatt befolyásoljuk a fogyasztói társadalomban élő emberek döntéseit, de a Coca Cola sem rak ki kétszáz plakátot csak a Bertalan híd oszlopaira, mert tudják, hogy minden lónak van túloldala, és ha egyszer átestünk, nem könnyű visszakecmeregni a vásárlók elméjébe úgy, hogy azt ne vegyék észre. Szegeden viszont ez történt, a Fidesz nem csak átesett a túloldalra, de még a lovat is magára rántotta.

Nemesi Pál plakátjai a Kossuth Lajos sugárúton napokkal a választás előtt. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A teljes hülyének nézés egy másik megformálódása volt az az ígéret, hogy majd most felépül a harmadik híd, de tényleg. Nemesi szájából sem hangzott hitelesen, hiszen ahogyan Botka sem tudott kirántani a zsebéből ötven milliárd forintot, úgy Nemesi sem fog tudni, bármilyen jól is irányítja a Ferroépet. Miután becsatlakozott mögé a kormánypárt, pedig egyenesen öngól volt, hogy az a Fidesz (személy szerint Orbán Viktor), ami már az 1998-as kampányban megígérte Bartha Lászlóval együtt az új hidat, és végül nem építették meg, majd 2017-ben Orbán Viktor alá is írta, hogy megépül, de később kiderült, hogy túlvállalás történt, most újból megígéri.

 

Nem csak gazdaság kell egy programba

Nem az 1970-es éveket írjuk, nem lehet megnyerni egy választást csupán azzal, hogy jobb lesz a gazdaság, és többet keresnek majd az emberek. Bár utóbbival valóban sokakat be lehet húzni a csőbe, mint Manyi nénit egy zsák újkrumplival, de Szegeden ennél nagyobb rétegben van jelen az értelmiség. Valószínűleg Bátonyterenyén ez az egész program letarolt volna mindent, bár ott nincs folyó.

Nehéz elhinni, de nagyon úgy tűnik, hogy a helyi Fidesznek lövése sincs, hogy mi kell a szegedieknek. A híd megállja helyét a programban, a hajléktalanhelyzet is ötletes, ahogyan a nyugdíjasok segítése is. Bár utóbbinál már inkább viccesen hangzott, mint komolyan, hogy házhoz szállítanák a gyógyszereket és vészhívórendszert telepítenének. Már csak a heti krumpliosztás bejelentésével lett volna egyértelműbb, hogy a nyugdíjasok szavazataiban bízva próbálják meg magukat betömködni a városházába.

 

A nőverés

A SzegedMa által lehozott botrányokból már hetekkel a választás napja előtt sejteni lehetett, hogy Botka óriási előnyben van, és amit csak lehet, azt bevetnek ellene. Ezt bizonyította a Chilli Weekend eltörlésén felháborodott rendezők levele és a nőverős botrány is. Előbbinél ugye arról volt szó, hogy a Nemesi Pál kampányát szervező Kisházi Sándor és Kiss Balázs által fémjelzett rendezvény nem kapott engedélyt a Klauzál térre, mert ott a Szeged300 gyanúsan a választás előtti napra szervezett zárórendezvénye volt a fényfestéssel, ezért ők azon a héten írtak egy szomorú levelet, melyet ezrek előtt osztottak meg a rendezvény Facebook-oldalán, illetve a SzegedMán. Ez sikerülhetett is volna, hiszen ekkor azt érezte sok szegedi, hogy Botkáék elvesznek tőlük valamit, ami fontos nekik (kenyér és cirkusz, ugyebár) és szeretik, de erre rögtön jött a válasz az önkormányzat lapjában, hogy amúgy ezt már nyáron tudni lehetett, és csak kampányfogásról van szó.

A másik, a finisben kirajzolódó botrány a nőverés volt: a történet szerint a több városi rendezvényre, vásárra a fabódékat szállító és összeszerelő Tisza Expo vezetője, Szilágyi István felmondáskor megütötte egy alkalmazottját, egy nőt. Az erről szóló SzegedMa-cikkben hangfelvétel is szerepel, az azonban nem derült ki végül, hogy igazi-e. Sokan voltak felháborodva a dolgon, de az általános vélekedés az volt, hogy ha igaz is, és valóban megtörtént, akkor sincs semmi köze ennek személyesen Botka Lászlóhoz, hiszen az nem lehet az ő felelőssége, hogy egy az önkormányzattal szerződésben álló cég vezetője mit csinál.

A megfogalmazás is eszkalálódott időközben, hiszen míg az eredeti cikkből (és a hangfelvételből) egyértelműen az derült ki, hogy csak pofon csattant, addig egy pár nappal későbbi SzegedMa-cikkben már úgy fogalmaznak, hogy „brutálisan megverte egyik női munkatársát Botka László közeli ismerőse”. Erre ráspékelve valakik egy csomó összefogásos és önkormányzati utcai plakátra raktak „nőverők” matricát, és talán ezzel érték el azt a pontot, ahol már az istálló is rájuk dőlt, mindenestől.

„Nőverők” matrica egy önkormányzati hirdetésen a József Attila sugárúton. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Plakátolás terén tehát súlyos hibák lettek elkövetve, és még nem is esett szó az összehitlerezett Botka-plakátokról, amikről az egész város tudta, hogy ki áll mögöttük, ahogyan a letépkedett vagy az összefestékszórózott plakátoknak is meg volt a tulajdonított gazdájuk. Bár az is igaz, hogy egyszer csak valaki letépte szinte az összes Nemesi-plakátot a Belvárosi híd oszlopairól is.

A 2019-es önkormányzati kampányt tehát úgy bukta be a kormánypárt, hogy sokszorosát költötték el, és a város három hírportáljából a legolvasottabb is a kezükben volt (plusz a Délmagyarország). De ezen felül ott van maga a rosszul kiválasztott karakter, a helyi Fidesz életképtelensége, a SzegedMa folyamatos égése és bukásai, és még számos más tényező is, ami idáig vezetett. Ezzel pedig végre lezárható ez a több hónapon át tartó, a sárdobálásról és gyűlöletről szóló kampány.

, ENT_QUOTES)?>" title_text="" order_type="social" title_text_color="#000000" title_text_font_size="22" title_text_font_famely="monospace" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="2" ]