Botka László levelet írt a MÁV vezetésének

Illetve az ő aláírásával végződik az a terjedelmes levél, melyet Homolya Róbertnek, a MÁV elnök-vezérigazgatójának küldött ma a szegedi önkormányzat. Ebben leírják, hogy bár a város alapvetően örül annak, hogy próbálkoznak a vasútnál, de szavaikkal élve „szerencsésnek tartanánk, ha a változtatások nem eredményeznének több nehézséget, mint amennyi hasznot hoznak”.

Botka egyenesen attól tart, hogy az újítások utasszámvesztéshez fognak vezetni, és még többen pártolnak majd el a vasúttól.

Kifogásolja, hogy a gyorsított InterCity-k még Budapesten belül sem állnak majd meg majd sehol, ráadásul a szegedi helyi közösségi közlekedéssel való összhang is borul.

A teljes levél alább olvasható:

Hirdetés
Hirdetés

„Tisztelt Elnök-vezérigazgató Úr!

Önkormányzatunk a sajtóból értesült a Társaságuk által a (Budapest–)Cegléd–Szeged vasútvonalon 2019. december 15-étől bevezetett új menetrendről.

Az önkormányzat üdvözli, hogy a Magyar Államvasutak Zrt. vizsgálja a városunk elérhetőségét javító intézkedéseket, de szerencsésnek tartanánk, ha a változtatások nem eredményeznének több nehézséget, mint amennyi hasznot hoznak. Tapasztalataink szerint a szegedi utasok pont azért kedvelték meg az ütemes menetrendet, mert az még az alkalmi, a menetrendet nem ismerő utasoknak is egyszerűen megjegyezhető, kiszámítható utazási lehetőséget biztosított nemcsak Budapestre, hanem az átszállásokkal az ország keleti és nyugati része felé egyaránt. Emlékeztetni szeretnék rá, hogy az ütemes menetrend bevezetése utasszám-növekedést hozott a Szeged–Budapest vonalon. Mivel az ütemes menetrend megszűnik, az eddigi fix, 45-ös szegedi indulás helyett ad hoc 58-as, 33-as, 34-es, 45-ös indulások lesznek és hasonlóan a 15-ös szegedi érkezések rendszere is megszűnik, 27-re, 23-ra, 02-re, 15-re, 26-ra érkeznek a vonatok. Tartok tőle, hogy ez utasszámvesztéshez fog vezetni.

Sajnos az ütemen kívül közlekedtetett InterCity hasznossága azért is megkérdőjelezhető, mert Budapesten belül sem áll meg, rontva a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér elérhetőségét, de a Keleti pályaudvarról induló belföldi és nemzetközi vonatokra történő átszállási kapcsolatokat is. A kiskunfélegyházi, kecskeméti és ceglédi átszállási lehetőségek megszűnésével nemcsak a szegedi, de más városok utasai is rosszul járnak. A fontos szegedi átszállási kapcsolatot jelentő – jelenleg a tram-train építése miatt részben autóbusszal pótolt – Hódmezővásárhely–Orosháza–Békéscsaba vonal utasai is elveszítik a közvetlen továbbutazási lehetőséget. További probléma, hogy egy-egy nem megálló InterCity három-négy másik vonat menetrendjét borítja fel, lassítva azokat.

A lassuló vonatok többlet menetideje Szeged felé együttesen ötvenegy, Budapest felé hetven percre adódik össze!

Szegeden a vasútállomást érintő helyi járatos autóbuszok menetrendje az IC vonatok megszokott órás üteméhez igazodtak úgy, hogy közben ezeknek a járatoknak egyéb városi funkcióik is vannak (20-as, 21-es, 77-es és 90-es járat). Különösen hétvégén a 30–60 perces követési időszakban okoz majd problémát, hogy az össze-vissza érkező és induló járatokhoz nem lehet ütemesen autóbusz-csatlakozást biztosítani ütemen felüli többletjárművek beállítása nélkül – amire nincs forrása jelenleg az önkormányzatnak.

Példaként a 21-es járat (Személypályaudvar–Mars tér–Újpetőfitelep) hétvégi menetrendjét említjük: ez a járat egész nap :28-kor és :58-kor indult az Indóház térről. Ezt a járatot mind a később érkező hibrid-IC utasai, mind a gyorsított IC utasai le fogják épp késni, számolva a körülbelül 10 perces átszállási idővel, és hiába toljuk el az indulási időket, valamelyik időszakban valaki biztosan rosszul fog járni. Ez a járat egyébként az, amelyik a közvetlen kapcsolatot biztosítja a vasútállomás és a Mars téri autóbuszállomás között, így az átszálló utasoknak kiemelt jelentőségű.

A következetlen menetrend-módosítás helyett a Szeged–Kiskunfélegyháza szakasz jelenlegi 80–100 kilométer/órás sebesség helyett folyamatos 120 kilométer/órás közlekedést lehetővé tevő felújítását, a menetközbeni keresztezéseket lehetővé tevő állomásközi kétvágányúsítást szorgalmazzuk. Hasonlóan fontosnak tartjuk a Kiskunfélegyháza–Budapest szakaszon megjelenő ideiglenes lassújelek megszüntetését, a Budapesten belüli rossz állapotú szakaszok felújítását.

Tisztelt Elnök-vezérigazgató Úr!

Szeged Megyei Jogú Város kiemelten fontosnak tartja a fenntartható közlekedési módok fejlesztését, a szolgáltatási színvonal emelését. A tervezett menetrend sajnos ezzel ellentétes hatású lesz, mind a Szeged–Budapest viszonylatban, mind a helyi közösségi közlekedésre gyakorolt hatásában, ezért kérem, hogy a tervezett menetrendi módosításokat vizsgálja felül, a jól bevált ütemes menetrendet a MÁV tartsa fenn a jövőre nézve is!

Köszönettel,

Botka László
polgármester”