Bőrfotelt, dohányzó asztalt és dolgozó szobát sem sajnáltak száz éve magyar gyártmányú vonatokon

Képzeljünk el egy 20. század eleji polgári lakást. Mit látunk? Díszes székek, asztalok, szekrények, mind fából, szépen megmunkálva? Mintás szőnyegek és függönyök, esetleg szép gyertyatartók? Ha mindez megvan, és sikeresen magunk elé tártuk a magyar nagyvárosok polgári rétegeinek lakhatását, most képzeljük el, milyen is lehet a kor vasúti személykocsija?

Puritán belső, fa üléssorok, pár koszos ablak meg egy rozsdás kályha a sarokban, ugye? Bár ilyenek is voltak, most bemutatjuk ezek ellenkezőjét, a vasút szénné cizellált oldalát, ami pontosan annyira volt túltolva, amennyire még nem szégyellték nagyon a megrendelők. A most bemutatott járművek ugyanis nem a MÁV belföldi vonalaira készültek a budapesti gyárban, hanem főként külföldi megrendelések teljesítésére. Rendeltek személykocsikat a bolgárok, a csehszlovákok, de Alexandriába és Argentínába is kerültek. Ezeket viszont mint elvitték egy-egy tesztkörre a budapesti vasúthálózaton, így készülhettek el az alábbi, mára elképzelhetetlennek tűnő fényképek.

 

Fotó: Villányi György / Fortepan

 

Fotó: Villányi György / Fortepan

 

Fotó: Villányi György / Fortepan

 

Fotó: Villányi György / Fortepan

 

 

Fotó: Villányi György / Fortepan
Hirdetés
Hirdetés

 

 

Fotó: Villányi György / Fortepan

 

Fotó: Villányi György / Fortepan

 

Fotó: Villányi György / Fortepan

 

Fotó: Villányi György / Fortepan