Biciklivel át lehet menni a piroson?

Nem, vagyis igen, de nem mindig. De mégis mikor? És mit jelent a fehéren átmenni?

Nemrég elkészült a város első közös busz-bringasávja a Novotelnél, ami több ponton is különleges. Ilyen konstrukció még sosem volt Szegeden: a 150 méter hosszú szakaszon van egy buszmegálló is, illetve két érdekesség a Tisza Lajos körúti csomópontnál, ahol véget ér. Egyrészt itt egy érdekes tábla jelzi, hogy bringával egyenesen, illetve jobbra és balra it továbbhajthatunk, utóbbihoz azonban előbb el kell kanyarodni jobbra, hogy aztán ívesen forduljunk a Belváros felé. Van azonban még egy dolog. Tegyük fel, hogy a Kiskörúton akarunk továbbhajtani a buszsávból, mögöttünk áll egy troli éppen, és fehérre vált a BUSZ feliratú lámpa. Átmehetünk? Vagy meg kell várni, amíg pár másodperc múlva zöldre vált a hagyományos lámpa? Hiszen nem buszt vezetünk, hanem biciklit.

Kész a város első bicikliút – buszsáv kombója

A válasz igen, ugyanis aki a szabályokat betartva, úgymond engedéllyel használja a buszsávot, az a KRESZ szerint ebben az esetben busznak számít. Persze ne szálljunk el, ettől még nem tankolhatunk ingyen a Volán-telepen vagy kötelezhetjük a nagyit, hogy vegyen jegyet, ha elvisszük a piacra. A lényeg, hogy ha itt felvillan a buszlámpa, el kell indulni. Ugyanez a szabály érvényes egyébként a Torontál térre vezető buszsávban is, ha az autóval a buszsávban közlekedő a P+R parkolóba kíván behajtani. Ezt hívhatjuk akár fehéren átmenésnek is, bár ez nem hivatalos elnevezés.

Ettől eltekintve azonban

| a kerékpárosnak is minden esetben meg kell állni a piros lámpánál, és csak a zöldre váltáskor indulhat el, mint a hagyományos járművek.

 



 

De miért nem?

 

Mert a KRESZ nem engedi. Hogy miért nem engedi, arról már komolyabb vitákat lehet kezdeményezni.

„A kerékpár jármű, ezért nem javasolt ilyen jellegű kivétel a forgalomszabályozás területén, mert az a közlekedés biztonsága ellen hat, felborítja az elsőbbségi viszonyokat és a többi közlekedő számára értelmezhetetlen, balesetveszélyes szituációkat teremthet.” – tájékoztat a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa, Tóth Viktória.

Külföldön egyre terjedő tendencia, hogy a kerékpárosnak ne kelljen adott helyzetekben megállnia a pirosnál. Ilyen az, amikor

  • a biciklis egy T-kereszteződésben egyenesen – úgymond az autók által használt területen kívül – halad tovább,
  • illetve jobbra kanyarodáskor.

Mindkét esetben elsőbbséget kell adni a gyalogosoknak. Jelenleg Párizsban, Brüsszel és több német és holland városban van ilyen rendszer, de a Magyar Kerékpárosklub javasolja ennek itthoni bevezetését is.

 

Szegeden működne?

 

Valószínűleg igen, méghozzá kiválóan. Egy könnyen értelmezhető táblával és némi ismeretterjesztéssel hamar elfogadná a köztudat. Van jó pár olyan kereszteződés a városban, ahol T-kereszteződésben egyenesen, vagy jobbra kanyarodva tényleg csak a gyalogosokkal találkozna a piroson áthajtó bringás. Ilyen például

  • a Bakay Nándor és a Boros József utcák,
  • és a Felső Tisza-part és az Etelka sor kereszteződése.

Ezekben az esetekben gond nélkül át lehetne hajtani a piroson, sokan azt így is megteszik.

 

Nyitókép: Szegedbicaj

 

Érdekel mi történik Szegeden, mik épülnek, vagy épp milyen kincsek tűnnek el az utcákról? Kövesd a Szegedert Facebookon és Instagramon.

 



Tovább is van...