50 éve volt az algyői olajkatasztrófa

50 évvel ezelőtt, 1968. december 19-én reggel hatalmas lángnyelvekkel kitört az algyői olajmezők 168-as számú kútja. Ez volt a magyar olajkitermelés legsúlyosabb katasztrófája. De mit történt pontosan?

Csütörtök volt, reggel negyed kilenc után 5 perccel dübörögve tört fel az égbe az olaj és gáz keveréke. A fúrótorony alig fél órán át  bírta, majd összeroskadt. A tűzoltók nagy erőkkel küzdöttek, de a 3 vízágyú, 2 porágyú és 42 vízsugár sem volt elég a tűz eloltásához. A megye talán a nagyárvíz óta nem látott ekkora katasztrófát.

 

A szemtanúk elmondása szerint 8 óra 20 perckor leszakadt a béléscső tolózárja, és a több mint 100 atmoszférával kiáramló szénhidrogén pillanatok alatt meggyulladt. A közelben tartózkodó Veinhoffer Ferenc fúrómester, valamint Dávid László olajmunkás gázmérgezést szenvedett. Csakhamar a helyszínre érkeztek az Alföldi Kőolajfúrási Üzem szegedi bányamentői. Nagy teljesítményű erőgépekkel megkezdték a kettős földvédőgátrendszer építését. Nem sokkal később felvonult a tűzoltóság Szegedről, Hódmezővásárhelyről, Szolnokról, majd Budapestről érkeztek a különböző egységek. Ezután a katonai műszaki alakulatok is bekapcsolódtak a mentésbe, s láncot alkotva szállították el a környékről az éghető anyagokat, felszerelési tárgyakat. Szerencsére mindössze egy tanya áll a kitörés szomszédságában, Algyő lakosságát nem fenyegeti veszély – írja a Délmagyarország december 20-án.

Fotó: Somogyi Károlyné

A hatalmas tűz egy hétig égett Algyő mellett, mire egy a szovjetunióból ideszállított un. turbóreaktoros tűzoltógéppel december 26-ára sikerült eloltani. Ez azonban csak tüneti kezelés volt, a kútból még mindig ömlött az éghető anyag, naponta egymillió köbméter földgáz és az ezer köbméter olaj.

December 30-án megkezdték az akna szivattyúzását.

Fotó: Somogyi Károlyné

Tegnap ismét fontos szakasza fejeződött be az algyői 168-as olajkút mentési munkálatainak. Reggel 8 órakor mínusz 10 fokos hidegben az olajbányászok hozzáláttak a dübörgő kút végleges elfojtásához, az elkészült új rószerkezet – az úgynevezett kamerun – felszereléséhez. A kedvező széljárást kihasználva a kút szájához készült betonúton szállították, majd az akna fölé emelték a több mint 3,5 tonnás acélszerkezetet. Hingl József szegedi, Tóth Lajos orosházi mentőbrigádja leszállt a kút aknájába és helyére illesztette a kitörésgátlót. Délelőtt 9 óra és negyed 10 között hozzákezdtek a csőfejperem és a zárószerkezet csavarokkal való összeerősítéséhez. Ebben összesen bárom mentőbrigád, a szegedi, orosházi olajbányászok, valamint a szovjet kútelfojtó csoport felváltva dolgozott. A 168-as kút közelében gépkocsira szerelt nagy teljesítményű szivattyút helyeztek el, amelyet a zalai olajbányászok Buda Ernő irányításával működtetnek. További nyolc szivattyú a kúttól távolabb állomásozik, segítségükkel a záráshoz szükséges iszapot nyomják majd a kútba. A tűzoltók vízsugarakkal akadályozták meg a szikrák, valamint a lángok keletkezését. A rend fenntartásában, az egészségügyi védelemben katonák, rendőrök segédkeznek. Késő délután sor került az első zárópróbára, ennek nyomán elzárták a felfelé törő gázoszlopot. A tegnapi munkát összegző értekezleten dr. Bán Ákos, az OKGT vezérigazgató-helyettese a munkálatok irányítója elmondotta, hogy sikerült a szükséges 14 zárócsavart megfelelően megerősíteni. Külön megköszönte az olajbányász brigádok köztük a szovjet elfojtó csoport önfeláldozó erőfeszítését. Az algyői 168-as kút körül veszélyesebb a helyzet, mint eddig volt. A védelem biztosító szolgálata az eddigieknél is fokozottabban ügyel a szigorú rendre, továbbra is lezárva marad a 47-es út szakasza. A tegnap kapott tájékoztatás szerint a munkát ma reggel 7 órakor folytatják – írja a Délmagyarország január 9-én.

Fotó: Somogyi Károlyné

A katasztrófa megfékezésén 300 bányász, katona és tűzoltó dolgozott. Mire végeztek, a kút 400 méteres környékén mindent olaj fedett, beleértve a szomszédos üvegházakat, tanyákat és utakat is. Magyarország legnagyobb olajkatasztrófája pontosan ötven évvel ezelőtt volt, és reméljük, hogy nem fog megismétlődni.

 

Érdekel mi történik Szegeden, mik épülnek, vagy épp milyen kincsek tűnnek el az utcákról? Kövesd a Szegedert Facebookon és Instagramon.